Min Resa Till Indien

Alla inlägg under oktober 2011

Av Christine - 30 oktober 2011 18:58

Var på min vårdcentral häromdagen för att få vaccinationsrådgivning inför resan, detta måste påbörjas så snart som möjligt eftersom vissa vaccin måste tas ett tag innan man åker. Personen jag fick rådgivning av verkade väldigt bra att ha och göra med, bra att prata och diskuera med. Det första hon sa var att jag skulle ta min femte och sista polio spruta som jag inte hade. Sen skulle jag även ta twinrix, för hepatit A och B. En annan sak som var bra var kolera vaccin som man idag dricker, som kalas dukoral. Malaria tabletter var hon osäker på om jag behövde, eventuellt räckte det med bra stift, smörja sig och använda myggnät. Den sista saken hon nämnde var ett vaccin mot japansk hjärnhinneinflamation. Detta vaccin kunde hon tycka jag skulle ta, men det var inte nödvändigt, risken att man smittas är väldigt liten, men blir man smittad kan man dö. Alltså så var det väldigt, väldigt svårt att bestämma sig på plats vilka vaccinationer man skulle ta. Ja fick en tid om cirka tre veckor för att ta för polio och twinrix, då skulle vi även diskutera hur vi skall göra med övriga vaccinationer.


När jag sedan kom till skolan och diskuterade detta med Frida hade hon fått lite annan rådgivning. Hon var i princip tvungen att ta malaria tabletter och hon fick dessutom råd om ett vaccin jag inte alls fick höra något om, tyfoid. Nu är man alltså ännu mer fundersam kring vilka vacinationer man skall ta. Har ringt flera olika vaccinationsrådgivningar man kan ringa till gratis, men de berättar ju inget utan vill enbart boka tid för rådgivning. Har ställt frågan kring vacinationer på olika forum och där är svaren också väldigt olika. Det är alltså ett jätte svårt val. Man vill givetvis vara så skyddad som möjlig, men man vill inte heller ta onödiga vaccinationer, för det finns bieffekter med dem, vaccinationerna är dessutom ganska dyra.... Vaccinet mot japansk hjärnhinneinflamation kostar 2000 kr, twinrix, 1500 kr, sen till kommer de andra som jag tyvärr inte minns priserna på. Svårt, har ett tag till på mig att fundera.


Var även inne hos en fotograf samma dag och tog foto till visum som vi också måste ansöka om. Mycket att hålla reda på, skall dessutom hämta ut mitt pass som blivit klart. Full rulle med andra ord :)



En liten notis, Frida som jag nämner och troligtvis kommer nämna en del, är min resekamrat som jag pluggar tillsammans med på högskolan, nu vet ni det fall det tidigare var oklart! :)

Christine

Av Christine - 25 oktober 2011 20:36

Ikväll har vi äntligen fått bokat biljetter, har varit ett väldigt velande med det också eftersom det är svårt att veta vilka flygbolag som är bra att resa med. Man vill få så kort restid, man vill slippa börja eller sluta resan mitt i natten, man vill inte övernatta på en flygplats man mellanlandar på och så vidare. Men nu är det alltså klart, avresa från Köpenhamn sker den 24 Januari, och hemresa den 27 April både fram och tillbaka mellanlandar vi i Dubai.


Så galet nervös!!


Nu återstår massor av saker att göra, tillfälligt adressändra posten, ta vaccinationer, skaffa nytt pass (redan ansökt, skall bara hämtas ut), skaffa visum, ansöka om bidrag från skolan, fixa extra reseförsäkring, fixa pass/visumfoton, och ja, massa mer! Ska försöka ta pass foton imorgon i alla fall. :)



Christine

Av Christine - 23 oktober 2011 19:15

Som jag nämnt i min presentation så läser jag till förskollärare, och till min sjätte termin fick vi själva välja vad vi ville läsa. Valet för mig föll direkt på praktik utomlands. En annan tjej i min klass, Frida kände likadant och hon hade dessutom kontakter i olika länder. 


Turerna har gått fram och tillbaka, diskussioner med skolan och eventuellt framtida handledare, skola utomlands och så vidare, men nu börjar det närma sig. Vi har fått klart att vi skall åka till en skola som ligger i Chennai som är Indiens fjärde största stad, ligger i sydöstra Indien.


 


Där kommer vi genomföra minst 12 veckors praktik där vi kommer vara bland de mindre barnen. Eventuellt kommer vi även tillbringa lite tid på skolans barnhem. På skolan går det barn som  har det sämre ställt, detta och att leva så pass länge med deras kultur och traditioner, andra livsvilkor och mycket mer, tror och hoppas vi på ganska många nya kunskaper och erfarenheter, kanske till och med inspirera andra. 


Här kan du läsa mer om skolan:


http://www.littlelambsschool.org




Christine

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag studerar till förskollärare på högskolan i Kristianstad och under min sjätte termin kommer jag genomföra en praktik period på en skola i Indien. Denna resa kommer jag blogga om, allt ifrån förberedelser med vaccinationer till tankar och funderingar k

Sponsorer

Nu är snart min tid i Indien slut, och jag personligen kan inte längre ta emot sponsorpengar. Detta pågrund av att det tar lite tid innan man vet vad man kan lägga pengarna på och sedan tar det tid att verkställa. Däremot så kan man fortfarande sponsra skolan genom att sätta in pengar direkt in på deras konto, även där kan man skriva om man har ett speciellt syfte med pengarna man sätter in.  

 

Pg: 14 68 41-2 (Mikael Gislen)

 

Om ni har några frågor går det bra att mejla mig på:

christine.paulsson0006@stud.hkr.se

 

Här under finns namnen på de som valt att sponsra.

 

Andreas Paulsson

Cecilia Paulsson

Jörgen Paulsson

Annette Olsson

Anna Flärd

Eva Ragneus och arbteskamraterna på Atos Medical AB

Emma Jönsson

Kurt Andersson

Susanne Andersson

Markus Andersson

Kristian Andersson

 

 

 


 

Tusen tack!

 

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards