Min Resa Till Indien

Direktlänk till inlägg 19 mars 2012

Helgen är över men snart vankas en ny helg med nya härligheter, fram tills dess massa annat spännande i skolan.

Av Christine - 19 mars 2012 12:56

I torsdags var det skola som alla nadra dagar och ja, den rullade på som vanligt, jag och frida agerade skolsköterskor och Frida har nu övervunnit sin rädsla för sår, yey! :) På eftermiddagen sedan så var vi på barnhemmet och hjälpte dem med läxorna. När vi kom dit precis innan då de hade "playtime" så var det musikal tema, då många av barnen stod och spelade gitarr på badmintonrack och sjöng i hopprepsghandtag. Fick med lite på video - kul!


I fredags sedan så slutförde vi de två aktiviteter vi gjort med former, för att sedan kunna börja på nästa aktivitet. Kollade även hur pass barnen kunde formerna hitintills och det ser mycket lovande ut! :) I fredags kväll sedan blev det lugnt och skönt för att orka gå upp på lördag.


I lördags gick vi upp tidigt, vid 6.30 för att bege oss mot stranden och denna gång gick det smärtfritt att åka, prickade in auto, share auto och buss perfekt, så vi var på stranden redan lite efter 9, perfekt! Vi solade och badade, både i havet och bassängen och låg i hängmattorna och softade såklart. Vi köpte även lite fina sovenirer av de männen som säljer sådant på stranden, mycket fina saker som deras barn gör. Jag köpte även en fräck mask att hänga på väggen i sovenirbutiken som finns på området.  Det var med andra ord en riktigt härlig dag som sedan avslutades med en lugn kväll hemma.


I går begav vi oss sedan ut på shoppingtur. Vi åkte först till cotton market, där vi varit tidigare. Där handlade vi billiga tyger till bland annat sjalar, mycket snygga tyger. :) Vi åkte sedan vidare mot spencer plaza, ett köpcentrum som jag varit på tidigare, men inte Frida då hon var sjuk. Här införhandlades lite smått och gott, jag köpte blandnnat ett jätte fint silverarmband och jag använde dessutom en del av sponsorpengar jag fått till att köpa många nya fina spel (tanke) spel till barnen på barnhemmet, även lite vattenfärger och penslar som barnen verkligen älskar. Frida var även med på ett litet hörn här. :) Utanför spenser plaza sitter dessutom en man som målar på riskorn som han sedan läger i ett rör med vätska så man tydligt kan se. Detta satt han utanför och gjorde för 20 rupies styck och då fick man det som nyckelring, så jag fick faktiskt gjort 4 sånna här.


Efter Spenser plaza åkte vi vidare till Skywalk mall, ett annat mycket modernare köpcentrum som vi båda varit på tidigare. Där införhandlades ytterliggare saker, och vi tog en runda på Mc donalds och åt pommes. Klockan sprang iväg och vips så var det dags att bege sig hem för att orka åka til skolan dagen efter. Trötta och belåtna somnade vi tilllut. 


Idag i skolan har vi satt igång en ny aktivitet med former, där barnen skall klippa ut former de tidigare färglagt som de sedan skall klistra på ett nytt papper som de får färglägga. Allt detta så de kan träna sin motorik, träna namnen på formerna och mycket mer. Märktes ganska snabbt att flera av barnen aldrig hållt i en sax så vi kunde snabbt intyga att denna aktivitet kommer kräva lite tid.  


Vi fick även reda på att tandläkarprojektet kommer starta mycket snart, troligtvis! WIIIE! Annette och Peter har ringt och mejlat olika tandläkare och de har fått svar att det finns (ett team) tror vi som ville hjälpa till med att först undersöka alla barnen och sedan laga deras tänder gratis, det som behöver betalas är dock det medicinska, som kostar en del, men kostnaden för själva jobbet står de för, vilken insats! Nu är det bara att hoppas att de helt klart kan bekräfta detta så det säkert blir av så det inte är några kvacksalvare. Men det får vi inte hoppas! Kanske kan det sätta igång så smått denna vecka, och då kommer mestadels av både Fridas och mina sponsorpengar gå till detta projekt som vi anser vara det bästa att läga våra pengar på. Hoppas, hoppas, hoppas! :)


Nu har vi precis ätit mat, capatti med scrambled eggs, mums, haha, kanske inte riktigt, men ganska gott! Ska nog snart kolla bb, sen närmar sig läggdax för att orka med morgondagen.


Oj, just det, höll nästan på att glömma! Ett litet förtydligande, Jag och Frida sticker på torsdag eftermiddag till Annette för trevligheter, bland annat massage, sen på fredag morgon då vi är lediga så åker vi till Mamalapuram och ser stenuthuggningar och sedan åker vi vidare till Ideal Beach resort för att spendera 3 härliga dagar på stranden och övernattning i ett fint rum. :) Bara ett förtydligande ;)


Christine

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christine - 20 april 2012 13:41

Ja, då var man hemma i Sverige igen. Varför jag inte berättat något här var då det skulle bli en överaskning, skulle överraska familj och vänner. :) Flygbiljetterna hem var bokade sedan ett tag tillbaka och varför vi flög tidigare var eftersom vår pr...

Av Christine - 10 april 2012 20:40

I lördags var vi iväg och simmade med barnhemmet igen, det fanns sponsorpengar som var speciellt ägnade till en utflykt, så badet passade bra. Barnen fick träna lite mer på simning och vänja sig mer vid vatten. Alla barnen var verkligen jätte duktiga...

Av Christine - 6 april 2012 18:48

Idag fick vi lite sovmorgon jag och Frida, skönt var det. Sedan tog vi det bara lugnt, städade lite bland annat. Vi tänkte egentligen åkt till en lite souvenir shop men den var stängd idag så kanske vi åker dit en annan dag. I eftermiddasgs sedan så ...

Av Christine - 5 april 2012 16:06

Nu är snart min tid i Indien slut, och jag personligen kan inte längre ta emot sponsorpengar. Detta pågrund av att det tar lite tid innan man vet vad man kan lägga pengarna på och sedan tar det tid att verkställa. Däremot så kan man fortfarande spons...

Av Christine - 2 april 2012 19:24

  Inlägg med många bilder! :)     Det arbetar ett par på skolan som bor precis intill, deras hund har fått valpar och en dag fick vi se dessa sötnosar.               Påvägen till och från skolan så stannade vi också en d...

Presentation


Jag studerar till förskollärare på högskolan i Kristianstad och under min sjätte termin kommer jag genomföra en praktik period på en skola i Indien. Denna resa kommer jag blogga om, allt ifrån förberedelser med vaccinationer till tankar och funderingar k

Sponsorer

Nu är snart min tid i Indien slut, och jag personligen kan inte längre ta emot sponsorpengar. Detta pågrund av att det tar lite tid innan man vet vad man kan lägga pengarna på och sedan tar det tid att verkställa. Däremot så kan man fortfarande sponsra skolan genom att sätta in pengar direkt in på deras konto, även där kan man skriva om man har ett speciellt syfte med pengarna man sätter in.  

 

Pg: 14 68 41-2 (Mikael Gislen)

 

Om ni har några frågor går det bra att mejla mig på:

christine.paulsson0006@stud.hkr.se

 

Här under finns namnen på de som valt att sponsra.

 

Andreas Paulsson

Cecilia Paulsson

Jörgen Paulsson

Annette Olsson

Anna Flärd

Eva Ragneus och arbteskamraterna på Atos Medical AB

Emma Jönsson

Kurt Andersson

Susanne Andersson

Markus Andersson

Kristian Andersson

 

 

 


 

Tusen tack!

 

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards