Min Resa Till Indien

Alla inlägg under november 2011

Av Christine - 29 november 2011 16:23

Igår var det dax för vaccination nummer 2, inte direkt kul, men det måste göras. Igår tog jag vaccinet mot japansk hjärnhinneinflamation. Det var bara ett par ynka droppar, men ack så dyra de var... Denna vaccinationen gjorde inte alls ont, jämfört med de andra jag gjorde förra veckan, men tog den i vänsterarmen för säkerhetsskull ändå. Jag fick även vaccin mot kolera - dukoral, det är ett vaccin som man skall dricka, det ska jag dricka 3 respektive 1 vecka innan jag åker. 


Ixiaro (japansk, spruta 1/2)             - 1000 kr

Dukoral (kolera, 2 drick vacin)        - 400 kr


Efter denna vaccinationen är det inte mycket kvar. Nästa besök på vårdcentralen som är om en månad, gäller twinrix nr. 2 och Ixiaro nr. 2. Sen är alla vaccinationer innan resan klar, äntligen! :)


Har skickat iväg min visumansökan också, kan följa den på posten, för att se om brevet kommit fram, och det har det gjort, känns bra. Men jag ville följa min ansökan också, vilket man kan göra på TT - services hemsida, men jag får inte rätt på det, så jag vet inte om de hunnit behandla min ansökan eller ej. Man kan inte heller komma i kontakt med TT vilket är ganska irriterande, deras telefontider stämmer inte när man ringer, så frågan är, när svarar de?Man vill veta hur det går. Men det ska nog ordna sig.


Christine



Av Christine - 25 november 2011 17:42

Satt mestadelen av gårdagskvällen och försökte fylla i min visumansökan. För att besöka indien måste man nämligen ha detta, även om man ska stanna i en vecka eller tre månader, i mitt och Fridas fall kommer vi behöva ett turistvisum. Det visade sig vara svårare än jag trodde att fylla i denna ansökan. Massor av olika fält att fylla i, vad ska stå där, ska man skriva allt med stora bokstäver, ska man fylla i föräldrarnas fullständiga namn osv. Försökte även ringa tt - services som kan hjälpa till, men nej det ville inte svara på sin telefontid. Ja i vilket fall som hellst så fick jag utskrivet och betalt det, men är lite orolig för datumen där. På ansökningen skulle man fylla i datum för betalning, jag fyllde i den 24, man skulle även bifoga en kopia/utskrift på betalningen, där det står: utskriven den 24, men betalningen kommer genomföras den 25. Så jag hoppas innerligt att detta inte spelar någon roll utan att de godkänner min ansökan ändå! :)


Var nere på postens ombud på Domus i eftermiddags för att skicka iväg ansökan med REK post, kopia på betalning och passet skulle följa med, man var helt nojjig ifall man hade glömt något. Detta eftersom minsta fel, gör att de skickar tillbaka papprena igen, vilket inte är bra då det kan ta långt tid att på visumet "godkänt", det är inte så långt tills vi åker, och inte hinner man skicka visum ansökan fram och tillbaka flera gånger. så nu håller vi tummar och tår för att allt blev rätt :)


Det här med visum var inte heller billigt, själva visumet kostar 652 kr, sen om man ska få det hemskickat igen (för jag tänker inte åka till stokholm och hämta det) så fick man betala 86 kr extra. Sen kostade brevet och REK post 100 kr, så det blev lite pengar av det också. 


Men nu ska jag hålla helg, äntligen! :)


Christine

Av Christine - 23 november 2011 22:08

I måndags var det dax att åka till min vårdcentral för att påbörja vaccinationer inför resan. Var inte alls peppad, men det är något som måste göras, om man vill komma hem i samma skick man åkte. Innan jag åkte dit hade jag fortfarande inte bestämt mig om jag skulle ta vaccinet mot japansk hjärnhinneinflamation, eftersom det är liten risk man får sjukdomen + att den kostar skjortan... Men väl på plats och med lite mer rådgivning bestämde jag mig för att ta den också. Det gjorde jag dock inte i måndags då de måste beställa hem det vaccinet då det inte är så många som tar det. I måndags blev det (bara) tre olika sprutor....


Twinrix (spruta 1/3)           - 500 kr

Polio (5/5)                         - 175 kr

Tyfoid (1/1)                       - 250 kr 


Summa                                 925 kr


.... men ändå en saftig summa. Twinrix fick jag i vänsterarmen då jag fick veta att den kom till att kännas mest, och polio och tyfoid i högerarmen för de skulle kännas mindre med tanke på att jag är högerhänt. Kan meddela att så inte var fallet, twinrix gjorde mest ont i början i kanske en timme, sen släppte det. Högerarmen har jag däremot haft ont i, två  hela dagar, men borta nu, äntligen, kändes som armen vägde dubbelt så mycket. Trots detta skall jag ta några till, men det väntar vi med tills nästa vecka, :) Sitter just nu och försöker tolka visumansökan men det är inte det lättaste, skall nog få ordning på det, får fråga runt, men det måste göras i dagarna innan det blir för sent. 



Christine


Av Christine - 10 november 2011 18:02

Igår kväll startade jag och Frida ett evenemang på facebook, Sponsorship India. I detta evenemang berättar vi om vår kommande resa och att vi uppskattar om det finns någon som vill sponsra med pengar till resan men även till material som vi kan köpa till skolan i Indien. Har bjudit in alla våra vänner och hoppas att de vill skänka en liten slant eller berätta för andra att vi söker sponsorer och hoppas på att de vill hjälpa till. Man får hoppas att någon vänlig själ vill hjälpa oss, varje liten eller stor slant gör nytta. Det kommer trots allt bli ganska dyrt att genomföra denna resa, med tanke på, flygbiljetter, vaccinationer, visum, boende där nere samtidigt som man skall kunna betala sin lägenhet och alla räkningar här hemma, plus att man gärna vill lägga lite pengar på att införskaffa materiel till barnen där nere.  


Så nu håller vi tummar och tår på att folk vill hjälpa oss att hjälpa! :)



Christine

Presentation


Jag studerar till förskollärare på högskolan i Kristianstad och under min sjätte termin kommer jag genomföra en praktik period på en skola i Indien. Denna resa kommer jag blogga om, allt ifrån förberedelser med vaccinationer till tankar och funderingar k

Sponsorer

Nu är snart min tid i Indien slut, och jag personligen kan inte längre ta emot sponsorpengar. Detta pågrund av att det tar lite tid innan man vet vad man kan lägga pengarna på och sedan tar det tid att verkställa. Däremot så kan man fortfarande sponsra skolan genom att sätta in pengar direkt in på deras konto, även där kan man skriva om man har ett speciellt syfte med pengarna man sätter in.  

 

Pg: 14 68 41-2 (Mikael Gislen)

 

Om ni har några frågor går det bra att mejla mig på:

christine.paulsson0006@stud.hkr.se

 

Här under finns namnen på de som valt att sponsra.

 

Andreas Paulsson

Cecilia Paulsson

Jörgen Paulsson

Annette Olsson

Anna Flärd

Eva Ragneus och arbteskamraterna på Atos Medical AB

Emma Jönsson

Kurt Andersson

Susanne Andersson

Markus Andersson

Kristian Andersson

 

 

 


 

Tusen tack!

 

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards