Min Resa Till Indien

Direktlänk till inlägg 2 april 2012

Bilder!!! :)

Av Christine - 2 april 2012 19:24


Inlägg med många bilder! :)



Det arbetar ett par på skolan som bor precis intill, deras hund har fått valpar och en dag fick vi se dessa sötnosar.



 


 


 

Påvägen till och från skolan så stannade vi också en dag för att fota en annanas, lärarna var mycket faccinerade av detta då den växer i en "trädgård", vanligtvis odlas ananas fram på speciella områden, så därför stannade vi till och tog ett par foton.


 

Påväg till skolan, den första biten är det asfaltsväg sedan svänger vi av på en grusväg som är GANSKA guppig.



 

I Indien går även getterna fritt och påväg till skolan ser vi dem hoppas runt på trasiga autos.



  

Det här är en av de första bilderna vi tagit på ett hus de håller på att bygga upp i närheten av där vi bor.



 

Sakta men säkert går det frammåt.


 

Idag lyckades jag ta detta foto, lite längre har dem allt kommit.


 



 

Det här är ett annat hus påvägen till skolan som håller på att byggas, de har dock kommit lite längre. Tekniken de använder verkar vara ganska speciell, innan de kommit såhär långt, när de bygger de olika våningarna så stöttar de upp varje våning med massor utav pinnar, ser inte så hållbart ut, men det blir nog bra!



 

Imorse när vi stod ute och väntade på skolbussen så var det några kvinnor som var ute och spelade badminton på gatan.



 

En morgon stötte vi på en kvinna som sålde grönsaker, hon gick runt på gatan med en "balja" på huvudet och ropade högt att de skulle komma och köpa.



 

Hon fick se bilden på sig själv efter att jag fotat, och skrattade, varför vet jag dock inte.



 

Ungeför såhär ser de "minikiosker" ut som finns ungefär överallt, vartannat litet krypin är en liten kiosk med diverse saker, godis och snacks för det mesta.



 

Det här är en bild på Re - Terry korsningen som vi kör igenom med skolbussen varje dag, den är ganska trafikerad.



 

På vägen till skolan passerar man även en riktigt illaluktande flod, de slänger allt möjligt i den och uträttar även sina behov där så stanken är fruktansvärt. Jag reagerade lite grand då de står och säljer fisk precis på andra sidan gatan, men lärarna förklarade snabbt att fisken kommer från havet och inte floden.


 



 

Det här är Reliance, affären där vi alltid handlar vår mat.



 

Bild från skolgården



 



 

Bild från skolgården


 

Såhär kan man också bo, man kan bo i hus och ovanpå huset kan man bo i ett palmbladshus, lite billigare.


 

En ödla som brukar sola på muren utanför klassrummet, lärarna på skolan kallar den för "bloodsucker", vilket inte låter allt för trevligt, den är ganska stor dessutom. De säger att den ändrar färg, första tanken går direkt till kameleont, men vet faktiskt inte om det är en eller inte, lärarna säger bara ödla.


 

Det här är bilder från CMBT (Chennai Mofussil Bus Terminus) som faktiskt om jag kollat rätt fakta, är den största buss terminalen i Asien. Denna bussterminal åker vi alltid från och till när vi skall sola och bada.


 

Ganska stor, ganska mycket människor och ganska mycket bussar, man måste verkligen vara vaken när man skall korsa denna terminal, för bussarna stannar inte om man korsar, man får springa. Det är dock indierna vana vid, de hoppar till och med på bussen i farten. Här så hoppar man först på bussen och sedan under bussens färd så kommer det fram en man och trycker ut biljett till en.


 

De två bussarna till höger är ac bussar, de brukar vi ta till och från stranden, den till vänster har inga rutor, fläktar lite och är billigare men också mycket trängre att åka med, eftersom de flesta vill åka med dessa bussar på grund av priset. Med på bilen finns även en manlig respektive kvinnlig polis, det finns nämligen en polisstation på bussterminalen.


 



 

Ganska gött med hängmatta på stranden.


 

Bra utsikt dessutom, man somnar gott i hängmattan.


 

Vid ett shoppingtillfälle så träffade vi en man utanför köpcentrumet som målade på riskorn som han sedan la i behållare som man sedan kunde ha som nyckelring. De kostade hela 20 rupies styck, vilket är cirka 3 kronor.


 

Foton tagna under playtime på barnhemmet innan study time, (uppe på taket på barnhemmet)


 


 


 

Under en shoppingrunda så inhandlade vi spel och målarfärg som vi gav till barnhemmet.



  

De blev riktigt glada :)


 

Jag och Frida på Ideal beach resort



 

I onsdags när jag fyllde år, så fick jag faktiskt post också, det var från mina föräldrar, de hade skickat ner ett par tidiningar och lite annat smått och gott! :) tack!


   

För övrigt så rullar tiden på, vi är inne på slutskedet med vårt projekt matematik former.


Idag pratade vi lite med lärarna om resor och så vidare och de berättade att de har jätte svårt om de vill åka utanför landets gränser. Vill man studera i ett annat land så måste man skicka brev till en högre instans, man måste gå på en intervju och man måste göra tester. Skall man besöka någon släkting så måste man ha en skriftlig inbjudan, men trots detta går det ofta inte att åka iväg. Av någon anledning så vill de inte att man skall lämna landet, så de har stenkoll på dem. Lite annorlunda. Idag har det för övrigt varit en bra dag, jag och Frida förberedde den sista aktiviteten med former som vi skall börja med imorgon, sedan hade vi även lite ansiktsmålning med barnen. Så imorgon blir det nog full rulle, så därför är det dax för mig att sova, godnatt!


Christine


 
 
Ingen bild

Eva Ragnéus

3 april 2012 20:08

Hej! Fina bilder och söta hundvalpar. Förstår att du längtar hem nu, men tänk att ni nu varit där så länge! Det fxar ni nu, när det inte är så lång tid kvar. Här verkar det som våren kom av sig lite. Det ryktas om snö till påsken. Hoppas att de har fel. Vill ju ha SOL!! Ha det så bra och sköt om er!! Kram Eva

Christine

5 april 2012 15:49

Hej Eva! Tack! ja vi har ju det, tiden går snabbt, snart är vi hemma igen, längtar! jasså? ja det hoppas jag också de har! ja det förstår jag! Trodde jag kunde komma hem till värme, men kanske inte. haha. tack detsamma! :) kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christine - 20 april 2012 13:41

Ja, då var man hemma i Sverige igen. Varför jag inte berättat något här var då det skulle bli en överaskning, skulle överraska familj och vänner. :) Flygbiljetterna hem var bokade sedan ett tag tillbaka och varför vi flög tidigare var eftersom vår pr...

Av Christine - 10 april 2012 20:40

I lördags var vi iväg och simmade med barnhemmet igen, det fanns sponsorpengar som var speciellt ägnade till en utflykt, så badet passade bra. Barnen fick träna lite mer på simning och vänja sig mer vid vatten. Alla barnen var verkligen jätte duktiga...

Av Christine - 6 april 2012 18:48

Idag fick vi lite sovmorgon jag och Frida, skönt var det. Sedan tog vi det bara lugnt, städade lite bland annat. Vi tänkte egentligen åkt till en lite souvenir shop men den var stängd idag så kanske vi åker dit en annan dag. I eftermiddasgs sedan så ...

Av Christine - 5 april 2012 16:06

Nu är snart min tid i Indien slut, och jag personligen kan inte längre ta emot sponsorpengar. Detta pågrund av att det tar lite tid innan man vet vad man kan lägga pengarna på och sedan tar det tid att verkställa. Däremot så kan man fortfarande spons...

Av Christine - 1 april 2012 19:04

I onsdags så var det som sagt min födelsedag, blev grattad av barnen i skolan, de sjöng för mig och gav mig fina brev och sedan gick jag och Frida och delade ut karameller till alla eftersom vi båda fyllt år. För övrigt var min födelsedag bra, Frida ...

Presentation


Jag studerar till förskollärare på högskolan i Kristianstad och under min sjätte termin kommer jag genomföra en praktik period på en skola i Indien. Denna resa kommer jag blogga om, allt ifrån förberedelser med vaccinationer till tankar och funderingar k

Sponsorer

Nu är snart min tid i Indien slut, och jag personligen kan inte längre ta emot sponsorpengar. Detta pågrund av att det tar lite tid innan man vet vad man kan lägga pengarna på och sedan tar det tid att verkställa. Däremot så kan man fortfarande sponsra skolan genom att sätta in pengar direkt in på deras konto, även där kan man skriva om man har ett speciellt syfte med pengarna man sätter in.  

 

Pg: 14 68 41-2 (Mikael Gislen)

 

Om ni har några frågor går det bra att mejla mig på:

christine.paulsson0006@stud.hkr.se

 

Här under finns namnen på de som valt att sponsra.

 

Andreas Paulsson

Cecilia Paulsson

Jörgen Paulsson

Annette Olsson

Anna Flärd

Eva Ragneus och arbteskamraterna på Atos Medical AB

Emma Jönsson

Kurt Andersson

Susanne Andersson

Markus Andersson

Kristian Andersson

 

 

 


 

Tusen tack!

 

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards