Min Resa Till Indien

Direktlänk till inlägg 1 april 2012

Födelsedag, simning, konst

Av Christine - 1 april 2012 19:04

I onsdags så var det som sagt min födelsedag, blev grattad av barnen i skolan, de sjöng för mig och gav mig fina brev och sedan gick jag och Frida och delade ut karameller till alla eftersom vi båda fyllt år. För övrigt var min födelsedag bra, Frida var så snäll och fixade kvällsmat åt oss och sedan blev det lite tv4play och godis på kvällen. På torsdagen sedan så var det skola och barnhemmet, innan vi hjälpte barnen med läxläsningen så gjorde vi fruktsallad tillsammans med dem eftersom vi båda fyllt år. Fruktsallad med, banan, äpple, ananas, apelsin, vindruvor och till detta hade vi glass, fruktsallad med glass hade de aldrig ätit innan så det var kul. I fredags sedan så var det återigen skola, en ganska lugn dag. Vi träffade de tre nya volontärerna som skall vara här i ett par veckor, vi åt också med dem på kvällen, de var trevliga.


I lördags så var det upp tidigt för att åka iväg med barnhemsbarnen till en pool för att bada och försöka lära dem simma. Alla barnen var så förväntansfulla redan dagar innan och när vi kom dit var det full rulle. Jag och Frida hade tänkt ut lite hur vi ville att det hela skulle gå till de två timmar vi fått i poolen, men vi märkte ganska snabbt att det inte gick, barnen var så galet glada över att få vara i en pool så det gick inte att försöka lära flera åt gången att simma. Istället fick man gå runt till barnen och försöka lära dem en och en, men det var mycket svårt, de äldsta barnen fick iaf kläm på armtagen, bentag är svårare, de mindre barnen var mer att vänja dem vid vatten först, att det är kul att vara i vatten. Vi lyckades faktiskt lära mannen i paret att simma, så det var kul. När vi sedan kom hem igen så var både jag och Frida så trötta att vi fick vila en stund, helt slut var vi och jag kan lova att det var barnen också. Trots detta så bestämde vi oss ändå för att ta oss en runda till cotton market. Vi älskar det stället, där finns så otroligt många fina tyger, man kan handla hur mycket som hellst och det kostar verkligen ingenting. Meeeen, man får tänka på att det är en maxvikt på 30 kg vad gäller bagaget, så det blev inte så jätte mycket, men lite tyg till gardiner och sjalar, som jag hoppas mamma kan hjälpa mig att sy blev det ;) (flört, flört). Tiden gick och när vi väl var hemma igen så var det mörkt, vi fixade lite mat och sedan blev det sängen.


 Idag har det varit en tidig morgon då vi begav oss till stranden, som vi älskar. Det var en härloig dag med sol och bad i både havet och poolen. Vi var hemma igen innan 5 och sedan har vi tagit det lugnt, kollat BB pratat med de där hemma och handlat lite mat. Nu blir det snart sängen, är ganska trött, är dax för skolan imorgon igen, och vi är lediga på fredag och kanske onsdag eller torsdag också vi får se, de kommer inte riktigt överrens på skolan vilken av dem som är helgdag här eller inte. På fredag är vi som sagt lediga och då är det även konstrunda hemma, och i Fogdaröd utanför Höör så kommer konstverk som barnen på skolan har gjort (skolan där vi har praktik) att ställas ut så man får kolla och även köpa, pengarna går sedan till skolan här. Det kommer även finnas en liveuppkoppling mellan konstrundan och barnhemmet här där jag och Frida kommer sitta tillsammans med barnen mellan 11 och 14  svensk tid, då kan ni hemma i sverige få träffa dessa barn över nätet, prata med dem ställa frågor, så hjälper jag och Frida till att förklara eller förtydliga. Det kommer även finnas en stor fin målning som alla skolans barn har varit med och gjort, som jag och Frida hjälpt till med på ett litet hörn. Hela konstprojektet med skolan här nere är det Gunnel A Pålsson som stått för. Hoppas ni dyker upp! :)


För övrigt måste jag säga att jag längtar hem jätte mycket nu, vissa dagar är bättre än andra naturligtvis, men man saknar så mycket hemma. Vi har varit här i mer än 2 månader nu och man kan detta ganska bra, men det är bara att kämpa på, förhoppningsvis kommer tiden att gå fort.


Christine

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christine - 20 april 2012 13:41

Ja, då var man hemma i Sverige igen. Varför jag inte berättat något här var då det skulle bli en överaskning, skulle överraska familj och vänner. :) Flygbiljetterna hem var bokade sedan ett tag tillbaka och varför vi flög tidigare var eftersom vår pr...

Av Christine - 10 april 2012 20:40

I lördags var vi iväg och simmade med barnhemmet igen, det fanns sponsorpengar som var speciellt ägnade till en utflykt, så badet passade bra. Barnen fick träna lite mer på simning och vänja sig mer vid vatten. Alla barnen var verkligen jätte duktiga...

Av Christine - 6 april 2012 18:48

Idag fick vi lite sovmorgon jag och Frida, skönt var det. Sedan tog vi det bara lugnt, städade lite bland annat. Vi tänkte egentligen åkt till en lite souvenir shop men den var stängd idag så kanske vi åker dit en annan dag. I eftermiddasgs sedan så ...

Av Christine - 5 april 2012 16:06

Nu är snart min tid i Indien slut, och jag personligen kan inte längre ta emot sponsorpengar. Detta pågrund av att det tar lite tid innan man vet vad man kan lägga pengarna på och sedan tar det tid att verkställa. Däremot så kan man fortfarande spons...

Av Christine - 2 april 2012 19:24

  Inlägg med många bilder! :)     Det arbetar ett par på skolan som bor precis intill, deras hund har fått valpar och en dag fick vi se dessa sötnosar.               Påvägen till och från skolan så stannade vi också en d...

Presentation


Jag studerar till förskollärare på högskolan i Kristianstad och under min sjätte termin kommer jag genomföra en praktik period på en skola i Indien. Denna resa kommer jag blogga om, allt ifrån förberedelser med vaccinationer till tankar och funderingar k

Sponsorer

Nu är snart min tid i Indien slut, och jag personligen kan inte längre ta emot sponsorpengar. Detta pågrund av att det tar lite tid innan man vet vad man kan lägga pengarna på och sedan tar det tid att verkställa. Däremot så kan man fortfarande sponsra skolan genom att sätta in pengar direkt in på deras konto, även där kan man skriva om man har ett speciellt syfte med pengarna man sätter in.  

 

Pg: 14 68 41-2 (Mikael Gislen)

 

Om ni har några frågor går det bra att mejla mig på:

christine.paulsson0006@stud.hkr.se

 

Här under finns namnen på de som valt att sponsra.

 

Andreas Paulsson

Cecilia Paulsson

Jörgen Paulsson

Annette Olsson

Anna Flärd

Eva Ragneus och arbteskamraterna på Atos Medical AB

Emma Jönsson

Kurt Andersson

Susanne Andersson

Markus Andersson

Kristian Andersson

 

 

 


 

Tusen tack!

 

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards