Min Resa Till Indien

Direktlänk till inlägg 15 mars 2012

Hembesök

Av Christine - 15 mars 2012 16:07

Igår var det alltså dax för mig och Frida att göra hembesök hos några barn från skolan. När de yngre barnen slutade skolan så gick vi till de 4 flickorna och deras hus som låg en lite bit ifrån skolan. De bodde uppe på ett hus i ett liten hydda byggd av palmblad. De bor 4 barn och 2 vuxna på ett utrymme av cirka 2,5 * 3 kvm, ganska litet. De visade att de sov mitt på golvet i hyddan, de hade sina egna sovplatser, och de visade det lilla hörnet där de lagade mat. För detta lilla utrymme betalade de en hyra på cirka 1300 rupies. Under tiden vi satt i deras lilla hem så pratade vi genom tolk, Peter som är socialarbetaren på skolan, och vi ställde lite frågor. Vi frågade bland annat hur gammal mamman var eftersom hon inte ser så gammal ut men har tvillingdöttrar som är 13. Hon svarade att hon inte visste, kom ihåg, hur gammal hon var, men den ana dottern visste att hon var 30 då mostern en gång berättat för länge sedan som hon sedan kommit ihåg. Innan vi skulle vidare så gav di dem äpplena och de verkade mycket glada åt detta.


Vi gick sedan tillbaka till skolan, därifrån skulle vi sedan ta oss till nästa hem. Bilen som vi skulle åka med var överfull med barn så både jag och Frida fick inte plats, så jag bestämde mig för att åka i bilen och Frida fick åka med Peter på hans motorcykel. Färden tog en stund men när vi äntligen kom fram så fick vi ta oss ner för en liten sluttning dock med små trappsteg. Där nere låg sedan en liten kyrka och lite mindre hus. Där bodde en flicka som går i vår klass tillsammans med hennes två yngre syskon. Dessa barn har jag nämnt innan, deras föräldrar har övergett dem och dessa människor vid kyrkan tog sig an dem. Vi blev välkomnade av en vacker sång en äldre kvinna sjöng och sedan blev vi bjudna på vattenmelon, chips, kakor, vatten och te som de hade ordnat bara för att vi skulle komma. Vi fick kolla runt hur barnen bodde ställa frågor till dem, ge dem äpplena och sedan var det dax att bege sig igen. Egentligen skulle vi besökt en flicka till men det passade inte denna dag så det får vi göra en annan gång.


När vi skulle hem sen, så fick vi åka på motorcykeln alla tre då det inte gick att ta sig hem på annat sätt. Det var en lite läskig resa trots att den gick ganska sakta, men tillsut kom vi ialla fall hem. När vi väl skulle hoppa av blev det lite värre, var så stel i armar och ben efter att ha spänt sig så mycket så det var besvärligt att ta sig av, men ja det blev helt klart dagens skratt, :)


Idag har det återigen varit skola där vi varit runt i två andra klasser och observerat hur de arbetar. Sedan har jag och Frida agerat skolsköterskor då vi numera plåstrar om en pojkes fot två gånger om dagen. Han har tyvärr blivit överkörd av en motorcykel på foten och fått brännskador och ett riktigt hemskt sår. Ikväll har vi varit på barnhemmet och hjälpt barnen med läxorna och pratat lite med paret på barnhemmet om några barn och deras bakgrunder.


Har förresten glömt berätta att i Tisdags så hände en ganska otäck sak. Vi hade varit på barnhemmet som vanligt och tvättade lite kläder samtidigt, de blev inte klara tills vi gick utan skulle gå tillbaka senare för att hämta dem. När klockan sen närmade sig för att gå och hämta tvätten så ringde pappan på barnhemmet. Han sa att vi inte behövde komma och hämta tvätten ikväll, de kunde hänga upp och torka den åt oss. Men Vi hade lakan i tvätten och behövde ha hem den för att kunna bädda sängen, så vi frågade om vi inte kunde hämta den. Då berättade pappan att det satt en kraftigt berusad man nedaför grindarna till huset. Han hade suttit där ett tag, var jätte full och hade försökt ta sig in och de hade fått trycka ut honom, så de ville inte att vi skulle lämna lägenheten, vilket inte vi heller ville. Vi blev ganska skraja och drog oss till minnes en man som vi passerat när vi handlat tidigare på kvällen, som var väldigt berusat som ropat något efter oss, vi passerade dock snabbt och gick snabbt tillbaka till lägenheten. Vi misstänkte att han kanske sett vart vi gick in, igenom vilka grindar. Men efter att ha pratat igen med paret på barnhemmet så var det inte säkert om man jämförde beskrivningen av mannen. Så nu verkar det som att vi skall få egen nyckel till låset på grinden så vi kan låsa, och hoppas att alla otäckingar är för fulla för att klara av att ta sig över muren. Men men.


Imorgon är det fredag! :) och på Lördag ska jag och Frida till stranden och på söndag blir det lite shopping, yey! :)



Christine

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christine - 20 april 2012 13:41

Ja, då var man hemma i Sverige igen. Varför jag inte berättat något här var då det skulle bli en överaskning, skulle överraska familj och vänner. :) Flygbiljetterna hem var bokade sedan ett tag tillbaka och varför vi flög tidigare var eftersom vår pr...

Av Christine - 10 april 2012 20:40

I lördags var vi iväg och simmade med barnhemmet igen, det fanns sponsorpengar som var speciellt ägnade till en utflykt, så badet passade bra. Barnen fick träna lite mer på simning och vänja sig mer vid vatten. Alla barnen var verkligen jätte duktiga...

Av Christine - 6 april 2012 18:48

Idag fick vi lite sovmorgon jag och Frida, skönt var det. Sedan tog vi det bara lugnt, städade lite bland annat. Vi tänkte egentligen åkt till en lite souvenir shop men den var stängd idag så kanske vi åker dit en annan dag. I eftermiddasgs sedan så ...

Av Christine - 5 april 2012 16:06

Nu är snart min tid i Indien slut, och jag personligen kan inte längre ta emot sponsorpengar. Detta pågrund av att det tar lite tid innan man vet vad man kan lägga pengarna på och sedan tar det tid att verkställa. Däremot så kan man fortfarande spons...

Av Christine - 2 april 2012 19:24

  Inlägg med många bilder! :)     Det arbetar ett par på skolan som bor precis intill, deras hund har fått valpar och en dag fick vi se dessa sötnosar.               Påvägen till och från skolan så stannade vi också en d...

Presentation


Jag studerar till förskollärare på högskolan i Kristianstad och under min sjätte termin kommer jag genomföra en praktik period på en skola i Indien. Denna resa kommer jag blogga om, allt ifrån förberedelser med vaccinationer till tankar och funderingar k

Sponsorer

Nu är snart min tid i Indien slut, och jag personligen kan inte längre ta emot sponsorpengar. Detta pågrund av att det tar lite tid innan man vet vad man kan lägga pengarna på och sedan tar det tid att verkställa. Däremot så kan man fortfarande sponsra skolan genom att sätta in pengar direkt in på deras konto, även där kan man skriva om man har ett speciellt syfte med pengarna man sätter in.  

 

Pg: 14 68 41-2 (Mikael Gislen)

 

Om ni har några frågor går det bra att mejla mig på:

christine.paulsson0006@stud.hkr.se

 

Här under finns namnen på de som valt att sponsra.

 

Andreas Paulsson

Cecilia Paulsson

Jörgen Paulsson

Annette Olsson

Anna Flärd

Eva Ragneus och arbteskamraterna på Atos Medical AB

Emma Jönsson

Kurt Andersson

Susanne Andersson

Markus Andersson

Kristian Andersson

 

 

 


 

Tusen tack!

 

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards