Min Resa Till Indien

Direktlänk till inlägg 27 mars 2012

Stenuthuggningar och stranden

Av Christine - 27 mars 2012 18:20

I torsdags var det återigen dax att åka till tandläkaren med några barn, denna gången fick vi åka lite längre iväg då Indiens powercuts ofta ställer till problem. Det gick bra hos tandläkaren, men vi fick tyvärr ingen vidare lunch denna dagen. Runt 13 tiden åkte jag och  Frida  därifrån tillsammans med en pojke som var klar för denna gången. Vi åkte till skolan och släppte av pojken och hämtade upp Annette som vi skulle sova över hos denna dagen. Vi hade dock sedan innan bokat att vi skulle testa på massage (ayurveda amssage) som Annette och hennes man brukar göra en gång i veckan. Det var väldigt annorlunda men också väldigt skönt, var ingen skön massage på det sättet med tända ljus och grejer men skönt var det, helkroppsmassage i en timme. Efter detta så åkte vi hem till Anette och hennes man och Annette bjöd på lite vin som vi avnjöt på balkongen. På kvällen sedan så åkte jag, Frida, Annette och hennes man och en vän till dem till en restuarang. Det var en riktigt fin restuarang som låg på taket på ett 11 våningshus och de serverade riktigt god, indisk mat, tyvärr hade ingen kamera med, så vi kunde inte ta några bilder på detta ställe. När vi kom hem sedan var vi alla ganska trötta så vi gick och la oss. På morgonen sedan så fick vi en riktigt god frukost, flingor med mjölk, banan, jordgubbar och nötter och sedan var det dags att bege sig mot Mamallapuram för att kolla stenuthuggningar.



Kamal, som är Anettes och hennes mans chaufför körde oss heeeela vägen ner till Mamallapuram. :) Både jag och Frida hade slumrat till lite när vi kom fram till Mamallapuram, men vi väcktes ganska snabbt när guiden hoppade in i bilen och presenterade sig. Med Kamal och guiden så åkte vi och gick runt i staden och kollade på dessa fantastiska stenuthuggningar.



 

Väl framme på det område med stenuthuggningarna så möttes vi först av en gigantisk ballanserandes sten bumling.



 


 


 

Mycket fint område att ströva omkring på.



 

Uthuggt i ett stort stenblock



 



 

En mycket gammal lekplats



 

Enorm uthuggning i sten, nästa bild är fortsättningen till höger om denna bild (hoppas ni förstår)



 


 

En ko



 

En elefant



 

Här ser man bland annat den elefant som en släkting förhoppningsvis snart kommer få på bild i form av ett vykort.


Efter rundturerna i Mamallapuram så körde Kamal oss till Ideal beach resort där vi sedan skulle spendera helgen. Vi checkade in och släppte av alla våra saker på vårt fina hotellrum och sedan gick vi rakt ner på stranden.


 

Riktiga sängar!! Inga tältsängar.


 

Balkongen



 

utanför balkongen



 



 

Vi hade faktiskt lite, lite havsutsikt från våran balkong. :)



 

Lite vin på balkongen, aldrig fel.



 

Såhär såg den goda maten ut en utav kvällarna, i korgen ligger det Naan, mycket gott bröd.



  

Detta är ris, med kycklinggryta typ, det Indiska namnet minns jag ej.



 

Min trevliga resekamrat Frida! :)



 

också jag...



   

I söndags så fyllde Frida år, Grattis! När vi åt på hotellets restuarng på kvällen så uppvaktade de henne med blommor, sång och en god tårta som hennes föräldrar hade lyckats fixa. Hotellet bjöd även på lite champagne.


Hela denna helgen var helt underbar, det var verkligen skönt att få koppla av att slippa ta den där långa bussturen och få njuta med solning, bad i havet och bad i poolen och kunna gå i shorts och linne och inte t-shirts och långbyxor som vi måste ha där vi bor. Sen när vi närmade oss hemresa började jag dock må dpligt och har inte alls mått så bra, nu börjar det dock bli bättre, var inte i skolan idag, men gick upp på barnhemmet ikväll och man hade verkligen saknat barnen. Tänk, snart åker vi hem igen, bara 4 veckor kvar, tiden går galet snabbt, kommer verkligen sakna barnen och de härliga människor man fått lra känna. Men får faktiskt säga att jag börjar längta hem mer och mer nu, känns faktiskt som man kan skolan utan och innna nu, att man fått den insyn man behöver, sen att man fyller år här gör inte saken bättre, man saknar familj och vänner.


Men men, det ska nog gå bra! Imorgon så blir det nog skola, eftersom jag mår bättre nu, imorgon fyller jag dessutom år, tyvärr kan vi nog inte fira så mycket utan får ta det när man kommit hem istället. Vill återigen tacka de personer som sponsrar med pengar, ni är guldvärda för dessa barn! Tack! Hoppas att alla där hemma har haft en riktigt skön helg, hörde dessutom att det varit ganska varmt hemmaomkring, men tror inte ni slår våra 38 grader inte ;)


Christine


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christine - 20 april 2012 13:41

Ja, då var man hemma i Sverige igen. Varför jag inte berättat något här var då det skulle bli en överaskning, skulle överraska familj och vänner. :) Flygbiljetterna hem var bokade sedan ett tag tillbaka och varför vi flög tidigare var eftersom vår pr...

Av Christine - 10 april 2012 20:40

I lördags var vi iväg och simmade med barnhemmet igen, det fanns sponsorpengar som var speciellt ägnade till en utflykt, så badet passade bra. Barnen fick träna lite mer på simning och vänja sig mer vid vatten. Alla barnen var verkligen jätte duktiga...

Av Christine - 6 april 2012 18:48

Idag fick vi lite sovmorgon jag och Frida, skönt var det. Sedan tog vi det bara lugnt, städade lite bland annat. Vi tänkte egentligen åkt till en lite souvenir shop men den var stängd idag så kanske vi åker dit en annan dag. I eftermiddasgs sedan så ...

Av Christine - 5 april 2012 16:06

Nu är snart min tid i Indien slut, och jag personligen kan inte längre ta emot sponsorpengar. Detta pågrund av att det tar lite tid innan man vet vad man kan lägga pengarna på och sedan tar det tid att verkställa. Däremot så kan man fortfarande spons...

Av Christine - 2 april 2012 19:24

  Inlägg med många bilder! :)     Det arbetar ett par på skolan som bor precis intill, deras hund har fått valpar och en dag fick vi se dessa sötnosar.               Påvägen till och från skolan så stannade vi också en d...

Presentation


Jag studerar till förskollärare på högskolan i Kristianstad och under min sjätte termin kommer jag genomföra en praktik period på en skola i Indien. Denna resa kommer jag blogga om, allt ifrån förberedelser med vaccinationer till tankar och funderingar k

Sponsorer

Nu är snart min tid i Indien slut, och jag personligen kan inte längre ta emot sponsorpengar. Detta pågrund av att det tar lite tid innan man vet vad man kan lägga pengarna på och sedan tar det tid att verkställa. Däremot så kan man fortfarande sponsra skolan genom att sätta in pengar direkt in på deras konto, även där kan man skriva om man har ett speciellt syfte med pengarna man sätter in.  

 

Pg: 14 68 41-2 (Mikael Gislen)

 

Om ni har några frågor går det bra att mejla mig på:

christine.paulsson0006@stud.hkr.se

 

Här under finns namnen på de som valt att sponsra.

 

Andreas Paulsson

Cecilia Paulsson

Jörgen Paulsson

Annette Olsson

Anna Flärd

Eva Ragneus och arbteskamraterna på Atos Medical AB

Emma Jönsson

Kurt Andersson

Susanne Andersson

Markus Andersson

Kristian Andersson

 

 

 


 

Tusen tack!

 

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards