Min Resa Till Indien

Direktlänk till inlägg 7 mars 2012

Måleri och annat smått och gott

Av Christine - 7 mars 2012 12:58

Igår (tisdag) så åkte jag och Frida iväg för att handla väskor till barnen på barnhemmet. Detta är ett projekt Frida ville göra med lite av sina sponsorpengar eftersom det fanns en hel del som hade mycket dåliga väskor, och jag fanns med på ett litet hörn. Vi åkte direkt efter skolan och istället för att hoppa av bussen så åkte vi längre iväg. Pappa från barnhemmet fanns naturligvis med för att hjälpa oss. Det blev väskor till 17 barn och alla blev väldigt glada, de tackade så jätte mycket, tyvärr får vi inte lägga ut bilder på barnen på internet, men kan lova att deras leenden var guldvärda!  I överrenskommelse med paret på barnhemmet bestämdes det att barnen med jätte dåliga väskor fick sina nya nu och de med helt okej väskor fick använda sina gamla tills de blev riktigt dåliga



Butiken med alla väskor, inte så stor, men ändå ganska många väskor.



 

Frida



 

En av de nya skolväskorna



 

Igårkväll på barnhemmet så skulle barnen få äta chapatti till kvällsmat så jag passade på att ta några bilder när detta tillagades. Chapatti innehåller mjöl, vatten, salt och olja och man rullar det till små bollar som man sedan kavlar ut och steker med lite lite olja på varje sida. Ganska gott som tilltugg till en gryta eller liknande.



 




 

I skolan håller som sagt jag och Frida på med projket matematik - former. Denna veckan har vi börjat gå igenom den tredje formen som är rektangeln (rectangle). Detta blev lite problematiskt då vi förra veckan gick igenom triangeln  (triangle) så rektangel kallades istället för rektriangel, :) så vi får fortsätta jobba lite med rektangeln.



 

En bild på en del av skolan, här kan man se likheter med former, blandannat triangeln :)




 

Igår i skolan så blev det lite uppståndelse då det hade dykt upp en ödla i ett av klassrummen. Klassen fick utrymmas och några pojkar fick leta reda på den och "tyvärr" eller vad man säger, ta död på den eftersom den var giftig. Den var ganska obehaglig, framför allt eftersom den var ganska stor 15 - 20 cm kanske.



En dag så gjorde barnen i klassen valar eller fiskar som de sa med hjälp av en makapär som några svenskar tagit dit. Man la papper ovanpå en träbit som var täckt med skumgummi, och i varje träbit, i skumgummit så fanns det "knivar" i olika mönster. Man la sedan papper ovanpå så att det täckte hela mönster på träbiten sedan körde man in den i makapären där träbiten skulle pressas under en "kavel liknande sak" som man vevade på så att biten åkte igenom, vilket gjorde att skumgummit trycktes ner och knivarna gjorde mönster i pappret. Det svåra med detta varsedan att limma ihop allt rätt när mönstert kommit ut så det tillsut kunde likan en val. (svårt att förklara då jag inte kan begreppen för alla sakerna)



  

Fiskar/valar



Sen är det också sähär att för cirka 2 veckor sedan så fick jag och Frida leverans från våra föräldrar, vi fick vitaminer, godis och tidningar. Tack! Denna leverans kom med en kvinna som heter Gunnel som kommer från Höör. Hon bor både i Indien och i Höör då hennes man arbetar här. Gunnel kom bland annat till Indien nu för att starta ett projekt där barnen på skolan skall få vara engagerade i att måla då Gunnel är konstnär. Detta projekt kommer sedan ställas ut på konstrundan till påsk hemma i Sverige och det barnen gjort kommer kunna beskådas i Fogdaröd, om jag inte har helt fel för mig så kommer några av barnens verk kunna gå att köpa och pengarna kommer gå till skolan. Och eventuellt skulle en skype kontakt försöka ordnas just på konstrundan mellan konstrundan och barnen på skolan - spännande! 


Denna vecka, måndag, tisdag och onsdag har alltså bestått av massa målande och jag och Frida har hjälpt till så gott vi kunnat.


 




 




 




 




 

Sån här lyx hade jag idag när vi stod ute hela dagen i solen!, nej skämt å sido, så illa var det inte för Frida,  man får spexa lite (:




 

Sen tänkte jag passa på att visa Reliance, affären där vi handlar all vår mat. Man går in igenom dörrana till höger och ut igenom de till vänster, och innan man går ut måste man visa kvittot för en vakt så han kan kolla att det ser bra ut, sen stämplar han det sen kan man gå.



 

Byggnadsarbete i närheten av där vi bor, tror de bygger ett hus ;)



   

Gunnel har varit så snäll hade köpt med sig frukt till mig och Frida och även rengöringsmedel till frukten som man måste använda innan man skall äta den, så både igår och idag har jag avnjutit lite vaniljglass med vindruvor, ananas, äpple och kiwi. Gott!


Christine



 
 
Ingen bild

Eva Ragnéus

7 mars 2012 18:46

Hej! Fina väskor! Så kul med utställningen, då ska jag åka dit och titta. Vi har startat insamlingen på jobbet och sista dagen är på fredag, sen lämnar vi den till Annette, som sätter in det till dig. Nu får ni fundera på vad ni ska köpa. Just nu är vi uppe i 750kr :) Du kan väl berätta sen vad ni köper och kanske kan vi få se ett foto av barnen när du kommit hem :) So long. Kram

Christine

8 mars 2012 11:05

He! ja de var fina. ja jätte kul det får du gärna göra, blir skype kontakten av så hade det varit extra kul, kanske jag och Frida också kommer synas en dag, vet ej vilken än bara. oh vad kul att höra! så roligt att höra hur engagerade ni är! verkligen jätte kul! :) Ja tanken är just nu då, att pengarna skall gå till tandkräm och tandborstar då fridas sponsorpengar går till tandläkarkostnader. Och givetvis kommer ni få se bilder, det lovar jag! :) kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christine - 20 april 2012 13:41

Ja, då var man hemma i Sverige igen. Varför jag inte berättat något här var då det skulle bli en överaskning, skulle överraska familj och vänner. :) Flygbiljetterna hem var bokade sedan ett tag tillbaka och varför vi flög tidigare var eftersom vår pr...

Av Christine - 10 april 2012 20:40

I lördags var vi iväg och simmade med barnhemmet igen, det fanns sponsorpengar som var speciellt ägnade till en utflykt, så badet passade bra. Barnen fick träna lite mer på simning och vänja sig mer vid vatten. Alla barnen var verkligen jätte duktiga...

Av Christine - 6 april 2012 18:48

Idag fick vi lite sovmorgon jag och Frida, skönt var det. Sedan tog vi det bara lugnt, städade lite bland annat. Vi tänkte egentligen åkt till en lite souvenir shop men den var stängd idag så kanske vi åker dit en annan dag. I eftermiddasgs sedan så ...

Av Christine - 5 april 2012 16:06

Nu är snart min tid i Indien slut, och jag personligen kan inte längre ta emot sponsorpengar. Detta pågrund av att det tar lite tid innan man vet vad man kan lägga pengarna på och sedan tar det tid att verkställa. Däremot så kan man fortfarande spons...

Av Christine - 2 april 2012 19:24

  Inlägg med många bilder! :)     Det arbetar ett par på skolan som bor precis intill, deras hund har fått valpar och en dag fick vi se dessa sötnosar.               Påvägen till och från skolan så stannade vi också en d...

Presentation


Jag studerar till förskollärare på högskolan i Kristianstad och under min sjätte termin kommer jag genomföra en praktik period på en skola i Indien. Denna resa kommer jag blogga om, allt ifrån förberedelser med vaccinationer till tankar och funderingar k

Sponsorer

Nu är snart min tid i Indien slut, och jag personligen kan inte längre ta emot sponsorpengar. Detta pågrund av att det tar lite tid innan man vet vad man kan lägga pengarna på och sedan tar det tid att verkställa. Däremot så kan man fortfarande sponsra skolan genom att sätta in pengar direkt in på deras konto, även där kan man skriva om man har ett speciellt syfte med pengarna man sätter in.  

 

Pg: 14 68 41-2 (Mikael Gislen)

 

Om ni har några frågor går det bra att mejla mig på:

christine.paulsson0006@stud.hkr.se

 

Här under finns namnen på de som valt att sponsra.

 

Andreas Paulsson

Cecilia Paulsson

Jörgen Paulsson

Annette Olsson

Anna Flärd

Eva Ragneus och arbteskamraterna på Atos Medical AB

Emma Jönsson

Kurt Andersson

Susanne Andersson

Markus Andersson

Kristian Andersson

 

 

 


 

Tusen tack!

 

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards