Min Resa Till Indien

Direktlänk till inlägg 30 januari 2012

Andra skoldagen!

Av Christine - 30 januari 2012 16:47

Idag var det dax för min och Fridas andra skoldag. upp för att ta bussen klockan 8, vi trodde vi hade missat den, och kände, smidigt första dagen, men vi väntade lite och snart dök den upp. väl på skolan var det dax för de vardagliga rutinerna, bön, sånger och sedan samlas i klassrummen. I den klassen vi skall vara i ett tag hade de matematik första passet. Det är ganska stor skillnad på vad barnen kan kunskapsmössigt tyvärr i denna klass. I helklass kan man få en tro om att de är jätte duktiga på att räkna allihopa, tyvärr märker man ganska snabbt att några knappt kan räkna alls. Detta pass var därmed en utmaning, när man märkte hur svårt det var för vissa barn. Det var inte alls anpassat till dem och de fick aledles för avancerade uppgifter.


Andra passet bestod av Tamil, deras hemspråk, där kunde vi inte göra så mycket, men kunde kolla på alla deras bilder där de målat i bokstaven a på deras språk. det var många tankar som flög i huvudet idag, bland annat kring en 10 årig flicka som går i 5-6 års gruppen eftersom hon aldrig gått i skolan. hon har precis lärt sig hur man håller i en penna för att kunna skriva. Hon kan ingen engelska och han därmed inte vara med riktigt på lektionerna, då alla lektioner undervisas med engelska. När det är dax för deras hemspråk kan hon inte heller vara delaktig och skriva bokstäver i sin bok, eftersom hon inte fått någon bok ännu, då hon endast gått på skolan en vecka. det är mycket svårt att kommunicera med henne, man får använda tecken så gått det går, och hon är väldigt blyg. Mycket att fundera över kan jag lova!


Efter skolan fick vi hjälp av våra "hyresvärdar" som även har hand om barnhemmet som ligger i samma hus vi bor i, med att hjälpa oss att finna en "Taylor" så vi kan sy upp våra fina nyinköpta tyger till indiska vackra kläder. Det är ett urgulligt par som är jätte duktiga på engelska och som gärna hjälper till. Vi gick en runda på gatorna, tillsammans med deras son och en flicka från hemmet som de ser till lite extra, då hon inte har någon familj alls. varken föräldrar syskon eller morföräldrar. de andra barnen på hemmet har kanske en förälder, men har inte råd att ha handeom dem, så de hälsar på istället och ringer sina barn ibland. Men denna flícka har verkligen ingen, tyvärr är hon är långt ifrån ensam om att ha det såhär.


Nu har vi ätit och jag måste snart ta tag lite i skolarbete... usch.. men men skall göras! :)


Är verkligen jätte ledsen, men av någon anledning är det super svårt att ladda upp bilder, skall försöka ta tag i problemet så snart som möjligt...



Christine

 
 
Ingen bild

Anna

30 januari 2012 16:56

låter jättespännande! :)
Byt bloggsida ;) devote.se
funkar alltid som det ska. haha.
puss

Christine

31 januari 2012 11:37

ja det är d :) haha, ja går inte att göra det nu tyvärr.. får tänka på det till en annan gång, och tipsa andra, tack för tipset :)

 
Indien

Indien

30 januari 2012 18:23

Gud vilken häftig resa ni är på! :D Jag la till dig på http://www.indien.se/bloggar/

http://www.indien.se

Christine

31 januari 2012 11:40

ja den är verkligen spännande och intensiv :) men oj, tack så mycket :) ska kika in där!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christine - 20 april 2012 13:41

Ja, då var man hemma i Sverige igen. Varför jag inte berättat något här var då det skulle bli en överaskning, skulle överraska familj och vänner. :) Flygbiljetterna hem var bokade sedan ett tag tillbaka och varför vi flög tidigare var eftersom vår pr...

Av Christine - 10 april 2012 20:40

I lördags var vi iväg och simmade med barnhemmet igen, det fanns sponsorpengar som var speciellt ägnade till en utflykt, så badet passade bra. Barnen fick träna lite mer på simning och vänja sig mer vid vatten. Alla barnen var verkligen jätte duktiga...

Av Christine - 6 april 2012 18:48

Idag fick vi lite sovmorgon jag och Frida, skönt var det. Sedan tog vi det bara lugnt, städade lite bland annat. Vi tänkte egentligen åkt till en lite souvenir shop men den var stängd idag så kanske vi åker dit en annan dag. I eftermiddasgs sedan så ...

Av Christine - 5 april 2012 16:06

Nu är snart min tid i Indien slut, och jag personligen kan inte längre ta emot sponsorpengar. Detta pågrund av att det tar lite tid innan man vet vad man kan lägga pengarna på och sedan tar det tid att verkställa. Däremot så kan man fortfarande spons...

Av Christine - 2 april 2012 19:24

  Inlägg med många bilder! :)     Det arbetar ett par på skolan som bor precis intill, deras hund har fått valpar och en dag fick vi se dessa sötnosar.               Påvägen till och från skolan så stannade vi också en d...

Presentation


Jag studerar till förskollärare på högskolan i Kristianstad och under min sjätte termin kommer jag genomföra en praktik period på en skola i Indien. Denna resa kommer jag blogga om, allt ifrån förberedelser med vaccinationer till tankar och funderingar k

Sponsorer

Nu är snart min tid i Indien slut, och jag personligen kan inte längre ta emot sponsorpengar. Detta pågrund av att det tar lite tid innan man vet vad man kan lägga pengarna på och sedan tar det tid att verkställa. Däremot så kan man fortfarande sponsra skolan genom att sätta in pengar direkt in på deras konto, även där kan man skriva om man har ett speciellt syfte med pengarna man sätter in.  

 

Pg: 14 68 41-2 (Mikael Gislen)

 

Om ni har några frågor går det bra att mejla mig på:

christine.paulsson0006@stud.hkr.se

 

Här under finns namnen på de som valt att sponsra.

 

Andreas Paulsson

Cecilia Paulsson

Jörgen Paulsson

Annette Olsson

Anna Flärd

Eva Ragneus och arbteskamraterna på Atos Medical AB

Emma Jönsson

Kurt Andersson

Susanne Andersson

Markus Andersson

Kristian Andersson

 

 

 


 

Tusen tack!

 

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards