Min Resa Till Indien

Direktlänk till inlägg 5 februari 2012

Hos doktorn

Av Christine - 5 februari 2012 11:15

Igår fick minsann jag ock Frida se hur den Indiska sjukvården fungerar. Frida har varit lite krasslig ända sedan vi åkte hemifrån och nu de senaste dagarna har det bara blivit värre. När hon vaknade igår morse var det så illa att vi bestämde oss för att doktorn var ett måste, även om det inte kändes så lockande. Vi ringde först Annette som är typ sjuksköterska på skolan, väldigt trevlig kvinna som också kommer från sverige. Vi frågade henne om råd först, men hon tyckte också att ett läkarbesök behövdes. Vi gick upp till familjen som har hand om barnhemmet för att fråga dem var de ansåg vara bäst att åka. Pappan i familjen var väldigt snäll och ringde efter en chaufför som kunde hämta upp oss, vi frågade fall pappan kunde följa med, för vi kände att åka själva var lite läskigt. På auton och iväg mot sjukhuset som låg en bit bort. Väl framme så fick Frida sitta och vänta på sin tur, tog en stund, precis som hemma, men servicen var faktiskt väldigt bra, det tog inte jätte, jätte långt tid, och de var väldigt måna om oss, om det var för att vi var utlänningar kan jag ej svara på, kan vara så. Hygienen på sjukhuset hade aldrig varit godkänd i sverige däremot, det var lite skitigt och när Frida skulle ta tempen så tog de en sticka som stod i en burk torkade av den med ett papper och sen fick hon stoppa den i munnen, sen torkade sjuksköterskan av den med lite sprit sen i samma burk igen. Undrar hur många som haft den i munnen. Men tillsut fick vi komma in till en läkare och Frida fick tillslut olika mediciner. 4 olika mediciner skall hon knapra + hostmedicin, så hon skall nog snart bli bra, redan idag känner hon sig lite bättre, så det känns bra, det är nog dundermediciner de har här :) Det var verkligen jätte snällt att pappan följde med, utan honom hade det varit svårt.


Hela denna resa kostade ju lite, men var inte alls så farligt som vi var rädda för, innan vi åkte tog vi ut ganska mycket pengar, fall i fall. Resan dit och hem + att chauffören väntade på sjukhuset kostade 350 rupies, det kostade 100 rupies att skriva in sig i kön, (registrering) sen 200 rupies för att besöka läkaren och 500 rupies för alla mediciner. Ungefär 170 svenska kronor kostade det hela, sådär lagom, eller vad tycker ni. Tyvärr måste Frida till sjukhuset redan på måndag igen då de ville kolla hennes öron som de var oroliga för.


Väl hemma igen fick Frida gå och lägga sig, försöka sova några timmar, och jag bestämde mig för att gå och handla lite i affären, handla kvällsmat och sen en salva mot några bett jag fått på armen. Har vaknat de senaste två nätterna av att det kliat, jätte irriterande, har smörjt på hydrokortsison men det har inte hjälpt. En av pojkarna ifrån barnhemmet fick följa med mig att handla för jag vågade inte gå själv. Vi gick först och handlade lite juice med mera och sedan gick vi mot apoteket för att handla en salva. När vi kom dit sa de att de ville inte sälja någon salva om jag inte besökt doktorn först, så jag inte fick fel salva. Sagt och gjort fick jag också ta mig till doktorn som faktiskt bara låg bredvid, som en privatläkare hemma, liten mottagning, med många i kö. Fick sitta och vänta ganska länge, och blev lite nervös eftersom  jag inte hade telefonen med mig, och Frida låg hemma och visste att jag endast skulle göra några ärenden. När jag äntligen kom in till doktorn frågade hon om jag svimmade, hade ont i magen feber eller liknande, och jag förklarade att nej det bara kliar och bad om en kräm att smörja på bara. Men tydligen gick inte detta, utan jag fick tre olika allergi tabletter jag skall ta + en kräm jag skall smörja med i cirka 4 dagar. Tyvärr kunde hon inte säga vad det var för bett men nu hade jag i alla fall fått recept på lite tabletter. Tillbaka på apoteket fick jag äntligen mina tabletter och salvan, upptäckte doch att de räknat fel på tabletterna så fick säga till dem. Sedan fick jag handlat vår middag och sedan hem till en orolig Frida.


  


Såhär ser betten ut, kliar som attsingen., detta är nya bett som idag sitter på benet, wie! Jag är rädd för att det är någon liten, liten insekt i madrssen, loppa eller något, för jag har bara bett efter jag sovit... Har bytt madrass och ryst sänkläder och nu ligger dem i frysen, allt för att försöka få stopp på det. Vi får se om det ger resultat. Min tripp till doktorn blev inte heller dyr. Det kostade 100 rupies att besöka doktorn, sedan cirka 86 rupies för allergitabbletterna, en summa på ungeför 27 kronor, också lagom.


Nu ska jag och Frida gå och se om vi kan hitta pasta att köpa någon stans, vi börjar bli lite trötta på riset vi köper varje kväll undrar varför. Hoppas ni där hemma haft en trevlighelg, utan läkarbesök!


Christine

 
 
Ingen bild

Sofia Lundström

5 februari 2012 12:21

Hoppas du har de super bra Christine! :) Skoj att läsa dig blogg! Massa kramar!

Christine

5 februari 2012 13:25

hej!jodå det är bra. kul att du tycker det! :) hoppas allt är bra med dig med! kram

 
Ingen bild

Eva Ragnéus

5 februari 2012 18:35

Hej! Vilken händelserik helg ni har haft! Hoppas Frida piggnar till snabbt och att din klåda går över. Det var ju bra pris på sjukvård och medicin :) Min helg har varit väldigt lugn. Kollade första deltävlingen i Melodifestivalen och den bästa låten hade Loreen och den gick direkt till finalen. Ha det bra! Kram Eva

Christine

6 februari 2012 10:57

Hej. Ja det har vi verkligen haft. ja det hoppas vi med på. :) Ja det var inte alls farligt, man var rädd att det skulle vara dyrt, men icke. just det, ja vi lyckades få igång reprisen från melodofestivalen igår kväll genom svtplay, och jag håller med, Loreen var riktigt bra :) tack detsamma, jätte kul du läser och kommenterar! kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christine - 20 april 2012 13:41

Ja, då var man hemma i Sverige igen. Varför jag inte berättat något här var då det skulle bli en överaskning, skulle överraska familj och vänner. :) Flygbiljetterna hem var bokade sedan ett tag tillbaka och varför vi flög tidigare var eftersom vår pr...

Av Christine - 10 april 2012 20:40

I lördags var vi iväg och simmade med barnhemmet igen, det fanns sponsorpengar som var speciellt ägnade till en utflykt, så badet passade bra. Barnen fick träna lite mer på simning och vänja sig mer vid vatten. Alla barnen var verkligen jätte duktiga...

Av Christine - 6 april 2012 18:48

Idag fick vi lite sovmorgon jag och Frida, skönt var det. Sedan tog vi det bara lugnt, städade lite bland annat. Vi tänkte egentligen åkt till en lite souvenir shop men den var stängd idag så kanske vi åker dit en annan dag. I eftermiddasgs sedan så ...

Av Christine - 5 april 2012 16:06

Nu är snart min tid i Indien slut, och jag personligen kan inte längre ta emot sponsorpengar. Detta pågrund av att det tar lite tid innan man vet vad man kan lägga pengarna på och sedan tar det tid att verkställa. Däremot så kan man fortfarande spons...

Av Christine - 2 april 2012 19:24

  Inlägg med många bilder! :)     Det arbetar ett par på skolan som bor precis intill, deras hund har fått valpar och en dag fick vi se dessa sötnosar.               Påvägen till och från skolan så stannade vi också en d...

Presentation


Jag studerar till förskollärare på högskolan i Kristianstad och under min sjätte termin kommer jag genomföra en praktik period på en skola i Indien. Denna resa kommer jag blogga om, allt ifrån förberedelser med vaccinationer till tankar och funderingar k

Sponsorer

Nu är snart min tid i Indien slut, och jag personligen kan inte längre ta emot sponsorpengar. Detta pågrund av att det tar lite tid innan man vet vad man kan lägga pengarna på och sedan tar det tid att verkställa. Däremot så kan man fortfarande sponsra skolan genom att sätta in pengar direkt in på deras konto, även där kan man skriva om man har ett speciellt syfte med pengarna man sätter in.  

 

Pg: 14 68 41-2 (Mikael Gislen)

 

Om ni har några frågor går det bra att mejla mig på:

christine.paulsson0006@stud.hkr.se

 

Här under finns namnen på de som valt att sponsra.

 

Andreas Paulsson

Cecilia Paulsson

Jörgen Paulsson

Annette Olsson

Anna Flärd

Eva Ragneus och arbteskamraterna på Atos Medical AB

Emma Jönsson

Kurt Andersson

Susanne Andersson

Markus Andersson

Kristian Andersson

 

 

 


 

Tusen tack!

 

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards