Min Resa Till Indien

Direktlänk till inlägg 9 februari 2012

Tankar som flyter runt, runt

Av Christine - 9 februari 2012 17:46

Skolan rullar på i en galen fart, imorgon är det redan fredag, tycker tiden går jätte snabbt. Dock håller nog inte Frida med som fortfarande är suk, kände sig till och med sämre ikväll igen. I skolan har vi de senaste dagarna förberett oss på vad som komma skall på fredag. På fredag är det nämligen sportsday då hela skolan kommer genomföra lite olika lekar som vi andra skall kolla på. Vår klass kommer alla att ha varsin ballong runt foten och sedan skall de trampa sönder varandras och slutligen skall en stå som vinnare. Denna leken har vi alltså tränat på nu i tre dagar och jag kan lova er att det är varmt och mycket jobbigt att göra denna lek i stekande solsken, det fick jag och Frida erfara då vi fick vara med en gång igår. Igår fick vi dessutom blommor i håret som en av lärarna tagit med sig till oss, jätte snällt.



Jag tror de sa att det var en sorts syren, den luktade i alla fall riktigt gott. Överallt på gatorna står kvinnor med små ställ och säljer olika sorters blommor just för att många använder det till att sätta i håret när de ska till jobb och skola. Jätte fint!



Kan även berätta att igår så skulle jag och Frida städa undan lite lätt i lägenheten där nere, där vi bodde de första dagarna för idag skulle det komma en ny volontär. Så igår eftermiddags satte vi igång att ta ner lite madrasser och lakan och grejer. När vi kom upp i vår lägenhet igen, upptäckte jag en läskig grej utanför vår garderob i sovrummet. Ett äckligt stort kryp som vi misstänkte var en kackerlacka, men vi var inte säkra. Den var faktiskt redan död, så den utgjorde ingen större fara, men ändå, den var äcklig. Vi var tvungna att ta den i en sopskyffel och gå och fråga paret på barnhemmet vad det var och de kunde intyga att det var en kackerlacka... Wie!!


 

Såhär såg den ut, inte trevligt, tyckte den var stor också...


När vi sedan hade lugnat oss lite satte vi oss framför våra datorer för att slappa. Det tog inte mer än 2 minuter sedan hoppade Frida till och sa att hon kunde lova att det var något som rörde sig i kudden hon hade bakom rygen. Vi fick helt enkelt kolla igenom kudden, men icke röra den med händer ifall något skulle springa ut. Frida stod och kollade medans jag med min fina teknik dödade, ialla fall kudden, för något djur hittade vi inte, och Frida som var så säker, haha, men oj vad kul vi hade. Jag stod och bankade på en kudde med en kvast och Frida stod på en stol bredvid. hade någon kommit in hade de nog undrat vad tusan vi höll på med. Vi kom fram till att svaret hade blivit, its a swedish game :)


   



Eftersom vi misstänker att kackerlackan legat i garderoben, har vi nu satt en stol framför med böcker på så att den förhoppningsvis skall hålla dem inne. Hoppas bara det inte ser ut såhär när vi är i skolan!! (kolla länken, hihi)


http://www.youtube.com/watch?v=Iw_zUUE4BE0&feature=player_detailpage



Denna kväll hann vi även med en runda till affären och bankomaten, och på vägen såg vi en av alla lösspringande hundar som finns på gatorna.


   


Idag har det dock varit en riktigt seg dag i skolan, har inte alls varit på humör, dagen startade dåligt och till råga på allt så var klassen riktigt stökig idag, skrikig och lyssnade inte. Det nedstämda humöret har också gjort att man tänkt extra mycket på alla de barn som har det svårt i skolan, eller som har det svårt utanför skolan. Det finns massor av barn på skolan som har så dåliga tänder att de ruttnar, de är sönderslagna och saknar flera tänder. En flicka i vår klass har det så dåligt hemma att de inte ens har råd att handla ris, ris som är det alla indier äter morgon, middag, kväll. Lärarna på skolan skickar med henne hem liten skål med ris varje dag. Usch, det är svårt att tänka sig hur denna flicka och hennes familj har det, hon är dessutom en av alla de som har riktigt dåliga tänder, men trots allt detta så är hon verkligen jätte duktig i skolan, riktigt duktig. Jag har även fastnat för en flicka i vår klass som också har det svårt, hon och hennes två syskon bor inte hos någon familj utan i en kyrka vad vi fått höra, de har det tufft och hon kan knappt engelska. Saken är den att hon vill så gärna lära och man gör allt för att hjälpa henne och hon uppskattat det så galet mycket. Hon skiner upp som en sol när hon får lov att testa gissa på en bokstav läraren säger trots att hon ännu inte kan det engelska alfabetet och när man sätter sig ner enskillt med henne och tränar på att skriva siffror och hur man håller i en penna.


En annan tanke som cirkulerat runt i huvudet är det som händer nästa fredag. Nästa fredag är det nämligen dax för de yngre barnen att åka till ett nöjesfält. Det kostar 200 rupies (29 kr) per barn, vilket är mycket pengar för många familjer just för en sådan här resa. Många barn på skolan har dock sponsorer från tillexempel sverige och england och jag misstänker att en del av dessa barn får betalt sin resa. Barnen som bor på barnhemmet får också följa med på resan. Sedan finns det de barn som inte kan betala resan, de får helt enkelt stanna hemma. Det är det jag tycker är jobbigt, hade det varit i sverige så skulle resan inte blivit av om inte alla kunnit betala, men så är det inte här. Jag funderar lite på om jag kanske skulle sponsra några barn och betala deras resa, men då kommer man till nästa fråga. Vilka ska man sponsra när det finns så många? Man kan omöjligt sponsra alla, hur väljer man?


Ikväll har jag och Frida varit på barnhemmet och hjälpt barnen med sin läxläsning, det gick bra, men var segt efter en tröttsam dag i skolan.Fick dessutom sitta och hjälpa en pojke som har det lite svårt i skolan, man kan tro att han har någon bokstavskombination, för han är väldigt speciell. Vi har fått höra att det inte beror på att han har en bokstavskombination utan hans mamma satte honom tidigt på mentalhem tillsamans med andra barn. Där vistades han med dem och började självklart bete sig som dessa barn, han visste ju inget annat, trots att han är "fullt frisk". Jätte hemskt när man får höra sådana historier, men det gör att man orkar hålla frustrationen borta en lite längre stund när man försöker hjälpa honom med läxorna.  Efter tiden uppe på barnhemmet följde jag med pappan och hämtade våra färdigsydda kläder. De var jätte fina, men det är väldigt tajat i ärmarna, svårt att få på och av dem, men det ska nog gå, skall ha dem imorgon på sportsday då det är lite extra fint. Jag har dessutom köpt lite fina örhängen i olika färger av en förälder på skolan som gör dem själv. Bilder på både örhängen och kläder kommer i senare inlägg. På vägen från skräddaren samtalde jag och pappan lite kring barnen på barnhemmet deras bakgrunder bland annat. Det är jätte sorgligt, det är hela 6 stycken av cirka 17 stycken som inte vet vilket datum de fyller år. De har ingen aning, och den familj de har kvar (en mamma, eller en pappa, någon morförälder eller liknande, som kanske är sjuk, sitter på psyke, sitter i fängelse) har inte heller kunnat avgöra. Tycker jätte synd om dem, tänk att inte veta vilket datum du fyller år, det finns kanske till och med de barn som inte är riktigt säkra på hur gamla de är. Pappan berättade dock att för dessa barnen anordnande de en stor födelsedagsfest då de firade alla dessa barnen på ett speciellt datum med en extra stor tårta, vilket är fint.


Ja det har varit en lång dag med många tankar, vilket resulterade i ett långt inlägg. Hoppas på en underbar morgondag med sportsday, tyvärr skall jag och frida stå i solen hela dagen, mindre kul, hoppas vi överlever.


Christine

 
 
Ingen bild

Eva Ragnéus

10 februari 2012 17:33

Hej! Fy vad läbbigt med kackerlackan!! Hoppas att det var den som bitit dig och att det inte finns fler. Vacker blomma i ditt hår. Det sak bli spännande att se fotona på dina nysydda kläder. De är säkert jättefina. Förstår att det måste vara jobbigt att se/veta att det så många som har det så svårt. Och så kan man bli lite frustrerad av alla dessa bortskämda barn som finns i Sverige, som får allt de pekar på! Här är det fredagkväll och hundpromenad och mat är avklarad. I morgon ska jag nog passa på att köra och träna på jobbet medan det finns folk som lördags-jobbar. Sen blir det nästa deltävling på melodifestivalen. Håll humöret uppe, Christine! Vi är många på jobbet som tänker och hejar på dig!! Kram Eva

 
Ingen bild

Christine

10 februari 2012 21:07

Hej! Ja det var faktiskt lite läbbigt, ja men tror omöjligt det var den, kan inte komma igenom myggnätet, och ja, hoppas verkligen inte där finns fler. Tack, ja det var jätte fint. Ja kläderna är jätte fina, men tröjorna så kallat är väldigt tajta i armarna, men de skall vara så, men känns lite konstigt, men man vänjer sig nog. ja det är faktiskt lite jobbigt, man blir lite berörd. Nej precis, hemma kan barnen bli ovänner om vilken färg de skall ha på sina pennor och väskor, här är de glada bara de får en penna och en väska, en väska som inte ens är ny heller. Låter som en härlig fredagkväll! ja det låter ju perfekt att kunna göra det :) ja just det, det avsnittet får jag se på söndag :) ja jag gör så gott jag kan! ah vad kul att höra! Kul att ni följer min resa :)kram

 
Ingen bild

Bröööl-Lina

12 februari 2012 01:15

Hej vännen!
Läser med spänning varje inlägg du gör och det är alltid lika intressant att få läsa om dina upplevelser, tankar och de kontraster som är mellan våra länder! Som föregående talare hoppas även jag på att det inte dyker upp fler äckliga insekter ! Även jag ser fram emot att se bilderna på kläder och annat ! Fortsätt att kämpa på vännen min ! Tänker på dig ! Många varma kramar <3
Ps: möööööööööhhhhhhhhhhhh ! ;D

 
Ingen bild

Christine

12 februari 2012 07:14

Hej snäckan! Naw vad kul att höra! :) nej det får vi hoppas på, haha. ja det kommer snart upp bilder på det. Ja jag kämpar på! tänker på dig med! kramkram<3 BRrrrrrööööööllll! hihi.

 
Sofia

Sofia

14 februari 2012 16:32

Hej! Kolla gärna min tävling där du kan vinna ett smycke från simplycia!

http://sofiasfoton.bloggplatsen.se/2012/02/11/7309759-tavling-i-samarbete-med-simplycianet/#kommentarer

Förlåt om du inte gillar såna här kommentarer!

http://sofiasfoton.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christine - 20 april 2012 13:41

Ja, då var man hemma i Sverige igen. Varför jag inte berättat något här var då det skulle bli en överaskning, skulle överraska familj och vänner. :) Flygbiljetterna hem var bokade sedan ett tag tillbaka och varför vi flög tidigare var eftersom vår pr...

Av Christine - 10 april 2012 20:40

I lördags var vi iväg och simmade med barnhemmet igen, det fanns sponsorpengar som var speciellt ägnade till en utflykt, så badet passade bra. Barnen fick träna lite mer på simning och vänja sig mer vid vatten. Alla barnen var verkligen jätte duktiga...

Av Christine - 6 april 2012 18:48

Idag fick vi lite sovmorgon jag och Frida, skönt var det. Sedan tog vi det bara lugnt, städade lite bland annat. Vi tänkte egentligen åkt till en lite souvenir shop men den var stängd idag så kanske vi åker dit en annan dag. I eftermiddasgs sedan så ...

Av Christine - 5 april 2012 16:06

Nu är snart min tid i Indien slut, och jag personligen kan inte längre ta emot sponsorpengar. Detta pågrund av att det tar lite tid innan man vet vad man kan lägga pengarna på och sedan tar det tid att verkställa. Däremot så kan man fortfarande spons...

Av Christine - 2 april 2012 19:24

  Inlägg med många bilder! :)     Det arbetar ett par på skolan som bor precis intill, deras hund har fått valpar och en dag fick vi se dessa sötnosar.               Påvägen till och från skolan så stannade vi också en d...

Presentation


Jag studerar till förskollärare på högskolan i Kristianstad och under min sjätte termin kommer jag genomföra en praktik period på en skola i Indien. Denna resa kommer jag blogga om, allt ifrån förberedelser med vaccinationer till tankar och funderingar k

Sponsorer

Nu är snart min tid i Indien slut, och jag personligen kan inte längre ta emot sponsorpengar. Detta pågrund av att det tar lite tid innan man vet vad man kan lägga pengarna på och sedan tar det tid att verkställa. Däremot så kan man fortfarande sponsra skolan genom att sätta in pengar direkt in på deras konto, även där kan man skriva om man har ett speciellt syfte med pengarna man sätter in.  

 

Pg: 14 68 41-2 (Mikael Gislen)

 

Om ni har några frågor går det bra att mejla mig på:

christine.paulsson0006@stud.hkr.se

 

Här under finns namnen på de som valt att sponsra.

 

Andreas Paulsson

Cecilia Paulsson

Jörgen Paulsson

Annette Olsson

Anna Flärd

Eva Ragneus och arbteskamraterna på Atos Medical AB

Emma Jönsson

Kurt Andersson

Susanne Andersson

Markus Andersson

Kristian Andersson

 

 

 


 

Tusen tack!

 

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards