Min Resa Till Indien

Direktlänk till inlägg 20 februari 2012

Fredagen och söndagens utflykt

Av Christine - 20 februari 2012 09:19

I fredags var det dax för barnen att åka till nöjeslandet Queensland. Jag och Frida blev upphämtade av skolbussen på morgonen, sedan åkte vi till skolan för att hämta upp de sista barnen och sedan bar det iväg. Det var god stämning på bussen barnen och lärarna sjöng tillsammans på den cirka 1 timmeslånga färden. Tillsut närmade vi oss och när barnen fick se infarten till nöjeslandet, skrek de av glädje. Tog några bilder ifrån nöjesfältet.

Denna dag skulle man ha med sig egen mat, men lärarna var så snälla och erbjöd sig att fixa mat till oss, de ville så gärna bjuda, och det var inte lite mat de bjöd på, orkade precis äta upp det, men fick kämpa, riktigt gott var det. Jag och Frida köpte istället med oss lite kex oxh vindruvor som vi kunde bjuda på.

Det fanns inte bara karuseller utan också massa andra fräka saker att göra.  Gå i spegelhus, skräckhus, vatten bana (som colorado på Liseberg) och bada, vilket barnen älskade, jag och Frida badade dock inte, vattnet var inte så fint och att bara med kläder på som indierna gör, var vi inte så sugna på.

Efter en lång dag med karuseller och andra nöjen avslutades färden med en liten tågresa till entren av parken.

Under färdens gån kunde man annnat kolla på "vilda" djur. Åkturen avsludaes dock inte så bra då tåget gick igenom en tunnel som var beckmörk, där det hoppade fram ett skelett och läskig musik spelades, kanske inte så lämpligt då det fanns små barn på tåget.

Trötta och belåtna satte vi oss vid 6 tiden på bussen för att ta oss tillbaka till skolan igen. Alla barnen var jätte trötta och många av dem somnade på bussen hem. På väg hem hände dock det vi minst kunde ana, bussen gick isönder, mitt på en bro dessutom. Ungefär halv 7 på kvällen stod vi med en havererad buss på en skakig bro som vi fick veta var en dålig bro, då det skedde många dödsolyckor där eftersom alla körde så fort, och ju mörkare det blev ju fortare körde dem. Och med inget ljus på bussen trodde man att varenda lastbil skulle köra in i vår buss bakifrån, inte alls kul. Tiden gick och tillsut började barnen bli hungriga, det var verkliugen jätte jobbigt, man hade ju ingen mat kvar, jag ocg Frida hade dock kvar kex och vindryvor sen innan så jag gick och portionerade ut det till alla barnen, men usch vad hemskt det var. Efter mer än två timmar kom det små bilar till vår undsättning, klockan var då alltså cirka 20 i 9. Två bilar kom och hämtade barnen som bodde på olika "barnhem" och två bilar kom för att hämta oss som skulle åka den vägen skolbussen brukar släppa av barnen på. Vi fick tränga ihop oss i små små "fiskebilar" som liknande en liten flakbil, det var hemskt, vi satt jätte trångt och det kändes som man var på flykt. När vi åkte igenom staden med dessa bilar var det en motorcykel med några killar på som började prata med oss och barnen under tiden vi åkte, de undrade vart vi skulle. Lärarna sa att vi skulle vara tysta, detta för att transporteras på detta sätt är mycket ovanligt och killarna antog att vi var "billiga" och därför ville de veta vart vi skulle, mycket otäckt.

När vi väl kom fram till barnhemmet där Jag och Frida och barnhemsbarnen skulle av, så vägrade chaufförerna köra de andra hem som skulle hem längst vägen där skolbussen kör, så alla barnen fick gå upp på barnhemmet så länge, då var klockan cirka halv 10 på kvällen. Det blev lite kaos då vissa lärare behövde byta buss och grejer och det gick inte så här sent, och föräldrarna stod hemma och väntade på deras barn. Tillsut fick de tag på en bil så att alla kunde ta sig hem, jag och Frida sprang och köpte massor av vindruvor och bananer till barnen, eftersom det var så hungriga, inte ätit sedan middag, ja och de kex jag kunde portionera ut innan. Usch det var många känslor denna kväll och dagen efter orkade jag ocg Frida inte göra många knop.

På söndagen däremot så bestämde vi oss för att ta bussen till stranden vi hört talas om. vid 9 tiden cirka tog vi en shareauto till busstationen och seda en buss mot mamallapuram. Bussturen tog cirka en 1 timme och 45 minuter, men det gick ganska snabbt, för man hade så mycket att kolla på. Väl framme i mamallapuram fick vi ta en auto till Ideal beach resort (stranden dit vi skulle). Att ta sig till denna strand kostade cirka 175 rupies per person (25 kronor) enkel resa.

Under resans gång passerade vi detta, som vi inte riktigt vet vad det är, ser ut som en tullkontroll, vi tror det var stadsgränsen.

Väl framme  på Ideal beach resort så fick man betala 300 rupies (43 kronor) för att besöka stranden om man inte var hotellgäster, då fick man bord och stolar och hängmatta om man ville det, och även en handduk.

Det kändes riktigt flott detta hotellområde, riktigt fint och det kändes plötsligt som man var på en semesterort.

Frida

Så här såg husen/rummet ut som man hyrde på detta område, jag och Frida pratade om att man kanske skulle ta och hyra ett rum en natt och vara här hela helgen och bara njuta.

Helt ljuvligt var det kan jag säga er, man kunde dessutom beställ mat och dricka också, perfekt! Havet var vrmt och skönt kanske 27- 28 grader - toppen, tyvärr brände vi oss båda av solen, trots att man smörjde in sig, får ta det ännu mer försiktigt nästa gång, för fler gånger kommer det bli kan jag lova!

Vi åkte hem redan lite över två, då vi kände att det räckte för denna gången. På vägen hem sen så passade jag på att ta några bilder från busstationen i mamallapuram.

Kan säga att resten av denna dagen orkade vi inte göra mycket, vi var så trötta. Längtar redan till stranden igen!